ظهور چت‌بات ChatGPT نه‌تنها به ما نشان داد که هوش مصنوعی با سرعت سرسام‌آوری درحال پیشرفت است، بلکه توجه مردم را به نقش فناوری در آینده جوامع جلب کرد. حالا متخصصان پیش‌بینی کرده‌اند که فناوری‌هایی مثل AI، واقعیت افزوده و رباتیک چگونه می‌توانند تا پایان قرن بیست‌ودوم جهان و زندگی ما را متحول کنند.

«مایک رودز»، مدیرعامل و بنیان‌گذار ConsultMyApp، در گفت‌وگو با نشریه دیلی‌میل پیش‌بینی کرده است که لنزهای تماسی وظیفه نمایش اطلاعات را بر عهده خواهند گرفت، واقعیت افزوده (AR) جهان دیجیتال و واقعیت را با هم ترکیب می‌کند و هوش مصنوعی اجازه می‌دهد تا به‌صورت تله‌پاتی با هم حرف بزنیم. در ادامه مطلب 10 پیش‌بینی بزرگ برای دنیای فناوری را به شما معرفی می‌کنیم که احتمالاً تا پایان قرن جاری به زندگی ما وارد می‌شوند. تصاویر درون مطلب توسط هوش مصنوعی میدجرنی ساخته شده‌اند.

همه مردم لنزهای تماسی خواهند داشت

مایک رودز باور دارد که در آینده به‌جای استفاده از گوشی‌های هوشمند، از لنزهای تماسی استفاده می‌کنیم تا اطلاعات را ببینیم: «لنزهای تماسی AR که در فعالیت‌های روزانه فرد اختلال ایجاد نکنند، می‌توانند با ارائه یک رابط کاربری که اجازه می‌دهد افراد به‌صورت هم‌زمان در دنیای واقعی حاضر باشند و در چشم خود به اینترنت دسترسی پیدا کنند، با فرصت‌های فوق‌العاده‌ای مواجه شوند.»

درحال‌حاضر شرکت‌هایی مثل Mojo Vision متوجه شده‌اند که این مسئله یکی از اهداف نهایی دنیای فناوری است و به‌زودی خیلی شرکت‌های دیگر هم وارد این حوزه خواهند شد.

هوش مصنوعی قدرت تله‌پاتی را فراهم می‌کند

به‌ گفته دکتر «کلر ولش»، رئیس بخش آموزش مؤسسه Analytics، هوش مصنوعی به دستگاه‌ها اجازه خواهد داد تا ذهن انسان را بخوانند و ارتباط تله‌پاتیک را ممکن کنند: «ذهن‌خوانی دیگر فقط مختص قصه‌های علمی-تخیلی نخواهد بود. محققان همین حالا به ChatGPT آموزش داده‌اند تا تصاویر MRI را به توصیفات متنی از عکسی که کاربر درحال مشاهده آن است، تبدیل کند.»

البته اسکنرهای MRI هنوز قابل‌حمل نشده‌اند و بعید است که به این زودی‌ها به آن نقطه برسند. درنتیجه خواندن ذهن هنوز ممکن نیست. اما دور از انتظار نیست که این اسکنرها هم کوچک‌تر شوند و درون چیزی مثل هدست‌ها قرار بگیرند تا با خواندن ذهن کاربر، بتوانند افکار او را به بقیه منتقل کنند.

همزادهای دیجیتال برای بهبود سلامت تولید می‌شوند

دوقلوهای دیجیتالی در امور صنعتی، شبیه‌سازهایی از اشیای جهان واقعی هستند. برای مثال، دوقلوی دیجیتالی یک توربین بادی به مهندسان اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به حضور در محل توربین، مشکلات آن را بررسی کنند.

در آینده انسان‌ها هم می‌توانند دوقلوی دیجیتالی داشته باشند. این دوقلوها همان مدل‌های سه‌بعدی بدن ما خواهند بود که اطلاعات سلامتی‌مان را در بر می‌گیرند. یک همزاد دیجیتالی می‌تواند به پزشکان اجازه دهد تا واکنش بدن بیماران به داروها را بررسی کنند.

«کریس شاو»، مدیر ارشد بازاریابی شرکت NTT Research، می‌گوید آن‌ها سعی دارند مدلی از بدن انسان را بسازند، اما بهینه‌سازی یک مدل عمومی برای تبدیل‌شدن به یک دوقلوی دیجیتالی، کار پیچیده و سختی خواهد بود. به‌علاوه، احتمالاً زمان زیادی لازم است تا این پروژه به انجام برسد و بتواند واقعاً کارآمد باشد.

این سازوکار می‌تواند به حفظ جان مردم در آینده کمک کند و بحث تجویز دارو برای بیماران را به‌کلی متحول سازد.

همه ما یک خدمتکار شخصی خواهیم داشت

پیشرفت‌های هوش مصنوعی باعث می‌شود انسان‌ها وابستگی بیشتری به خدمتکاران هوشمند داشته باشند. این خدمتکاران می‌توانند برای شما غذا درست کنند، مربی ورزش شما باشند و برنامه‌ریزی کارهایتان را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *